چگونه لاغر شویم؟!

رژیم غذایی مناسب برای لاغری

در ادامه مطلب سعی شده راهکارهای مؤثر جهت کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل توضیح داده شود.

چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

حداقل ۸۰ درصد غذاهای مصرفی برای انجام متابولیسم‌های بدن استفاده می‌شود. افراد باید بسته به وزن ، توده بدنی ، میزان سوخت‌وساز و بسیاری از عوامل دیگر رژیم غذایی خود را انتخاب کنند. بهتر است کربوهیدرات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی ، برنج و غلات را در روزهایی که تمرینات قدرتی یا ورزش سنگین انجام می‌دهید مصرف کنید. در روزهایی که استراحت می‌کنید ، بیشتر پروتئین و سبزیجات مصرف کنید و از خوردن غذاهای نشاسته دار و مواد غذایی فرآوری شده پرهیز کنید. برای آگاهی از میزان کربوهیدرات و چربی مواد غذایی به برچسب روی بسته‌بندی توجه کنید.

افراط‌ و تفریط ممنوع!

اگر مواد غذایی پر کالری و چرب را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اید اما وزنتان کاهش پیدا نکرده است ، این موضوع نشان‌دهنده آن است که شما بیش‌ازحد غذا می‌خورید . به‌منظور کاهش وزن  ،بدن شما باید با کمبود کالری مواجه شود به‌عبارتی‌دیگر باید میزان کالری سوزانده شده در بدن شما از میزان کالری دریافتی بیشتر باشد. در رعایت رژیم غذایی لازم نیست خود را از خوردن بسیاری از غذاها محروم کنید و زجر بکشید بلکه باید تعادل را رعایت کرده و به‌اندازه غذا بخورید.

آرام تر غذا بخورید.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد احساس سیری ۲۰ دقیقه دیرتر توسط گیرنده‌های مغز از معده دریافت می‌شود. پس اگر تند غذا بخورید به مغز فرصت نمی‌دهید تا احساس سیری را از معده دریافت کند. این مسئله سبب افزایش وزن و افراط در خوردن می‌شود. آرام غذا خوردن از پرخوری جلوگیری می‌کند. برای اینکه خود را مجبور به کند خوری کنید، تلویزیون و سایر وسایلی که حواس شما را پرت می‌کنند خاموش و تنها روی غذای خود تمرکز کنید. درصورتی‌که با فرد موردعلاقه خود به‌ویژه در هنگام شام سر میز بنشینید و غذا بخورید بیشتر صحبت می‌کنید و کمتر غذا می‌خورید. اگر چیزی هوس می‌کنید، بخورید. خود را از خوردن چیزی محروم نکنید در عوض آگاهانه غذا بخورید. متخصصان می‌گویند افرادی که آگاهانه تغذیه می‌کنند به غذای خوب و بد اعتقاد ندارند بلکه تنها تفاوت‌های ارزش غذایی این دو را می‌دانند. این افراد حتی اگر یک تکه کیک بخورند بعدازآن به‌طور غریزی غذاهای مغذی بیشتری را ترجیح می‌دهند تا چربی و قند اضافی را متعادل سازند.

غذای خود را با سوپ و سالاد شروع کنید.

شروع غذا با سوپ مرغ و سبزیجات یا سالادهای مغذی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. متخصصان می‌گویند شروع کردن غذا با سالاد باعث می‌شود ۱۲ درصد کالری کمتری در آن وعده غذایی وارد بدن خود کنید. علاوه بر این نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که ناهار خود را با سوپ سبزیجات شروع می‌کنند حدود ۲۰ درصد کمتر از سایرین غذا می‌خورند. حجم بالای آب و فیبر خوراکی موجود در سالاد و سوپ  به سیری کمک می‌کند. اما برای بهره‌وری از این فواید در انتخاب نوع سوپ و سالاد خود دقت کنید و سوپ و سالاد خود را از ترکیبات مقوی و کم‌کالری نظیر سبزیجات ، گوشت کمتر ، ماهی پرکنید.

نوشیدن آب فراموش نشود!

نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز یکی از نکات کلیدی برای تغذیه سالم و بخش مهمی از یک رژیم لاغری موفق و کارآمد است. حال ما به شما می‌گوییم که نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز چگونه باعث لاغری می‌شود.

(۱آب غذا را هضم می‌کند و برای دفع مواد زائد از بدن شما ضروری است. بدون دریافت آب کافی، مواد زائد و دفعی در روده‌های شما جمع شده و باعث افزایش وزن می‌شود.

(۲نوشیدن آب متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد درنتیجه کالری بیشتری می‌سوزانید. درعین‌حال خود آب کالری ندارد لذا باعث کاهش وزن می‌شود. هنگامی‌که بدن آب کافی دریافت نکند سلول‌های چربی سفت می‌شوند و به‌راحتی نمی‌سوزند درنتیجه کاهش وزن سخت‌تر خواهد شد.

(۳با نوشیدن آب کافی نیازی به نوشابه‌های گازدار نخواهید داشت. این نوشابه‌ها دارای شکر و مواد افزودنی مصنوعی (رنگ‌ها و طعم‌دهنده) هستند و کالری زیادی به بدن می‌رسانند و باعث چاقی می‌شوند.

(۴ میوه‌ها منبع خوبی برای تأمین آب هستند هرچقدر میوه‌های تازه بیشتری بخورید آب بیشتری دریافت می‌کنید بنابراین سعی کنید هرروز علاوه بر نوشیدن آب از میوه‌های تازه به‌خصوص مرکبات استفاده کنید. مثلاً مصرف پرتقال یکی از راه‌های درمان چاقی است. با مصرف آن کمبود عناصر فلزی بدن تأمین و مقاومت طبیعی بدن زیاد می‌شود.

ورزش‌های مؤثر در کاهش وزن

انجام ورزش‌های قلبی نظیر دویدن به مدت ۹۰ دقیقه می‌تواند در از بین بردن چربی‌های بدن مؤثر باشد و با افزایش سوخت‌وساز کالری بیشتری سوزانده شود. البته یکی از راه‌های بسیار خوب برای کاهش وزن علاوه بر تمرین‌های قلبی تمرین‌ها و ورزش‌های استقامتی مانند شنا و وزنه‌برداری است. البته پیاده‌روی هرروز به مدت نیم ساعت هم تأثیر زیادی در کاهش وزن خواهد داشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *